PERNYATAAN MASALAH



Teknologi dapat meningkatkan produktiviti, menambah motivasi, menyokong pengajaran secara tidak langsung dan meningkatkan literasi maklumat di kalangan pelajar,  Namun terdapat juga pelbagai persoalan yang timbul berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran (PdP) dengan menggunakan  ICT. Kajian Ambigapathy dan Shanti (2004) mendapati bahawa cabaran baharu dalam dunia pendidikan memerlukan penglibatan golongan pendidik secara sepadu dalam melakarkan aktiviti-aktiviti pembelajaran yang dapat membentuk pesona murid yang mempunyai arah kendiri (self-directed learner). 

Menurut kajian Nevin (1999) pula, teknik latih tubi yang terhasil daripada teori pembelajaran behavoris amat sesuai untuk pengajaran kosa kata, kemahiran matematik, kemahiran sains, sejarah dan geografi. Pendekatan pembelajaran masteri ini memerlukan guru untuk membahagikan sukatan pelajaran kepada unit-unit kecil agar murid dapat menerima pengajaran secara bertahap lantas dapat menguasai topik pengajaran secara berkesan. Pendekatan ini juga mengesyorkan bahawa variasi dalam pencapaian pelajar boleh dikurangkan melalui strategi dan teknik pengajaran yang disesuaikan untuk memenuhi pelbagai keperluan pembelajaran pelajar. 

Setelah selesai satu unit pembelajaran maka guru bolehlah mentadbirkan ujian formatif untuk menilai tahap kelakonan murid. Keputusan ujian penilaian pula dapat digunakan dan dianalisis untuk membetulkan kelemahan murid dalam setiap unit pembelajaran. Berdasarkan dapatan analisis kajian yang telah dibincangkan, beberapa cadangan dapat dikemukakan dengan harapan wadah ICT akan dapat memberi sumbangan ke arah peningkatan sikap positif di kalangan pelajar terhadap PdP di dalam kelas mahupun bilik kuliah.  
Oleh yang demikian, disarankan agar pensyarah-pensyarah meningkatkan usaha untuk melakarkan pengajaran yang lebih menarik serta menyuntik elemen keseronokan di dalam PdP agar pelajar terdorong untuk mempelajari semua subjek. Pengajaran di dalam bilik darjah juga seharusnya lebih bersifat interaktif dengan melibatkan pelajar agar mereka mudah mengetahui dan memahami pelajaran yang diikuti. Pada masa yang sama, pensyarah juga harus berani dan meningkatkan efikasi diri terhadap penggunaan ICT agar lebih cekap untuk memilih bahan dan wadah pengajaran yang terbaik bagi membantu pelajar yang lemah dalam komponen-komponen tertentu.

No comments:

Post a Comment